JUAN-ÁNGEL-BLASCO-CARRASCOSA

Catedrático de Historia del Arte de la Universidad Politécnica de Valencia

jblascoc@har.upv.es

Ilmo. Sr. D. JUAN ÁNGEL BLASCO CARRASCOSA.

Siete Aguas (València) 1951.

Àrees de treball: Art valencià (especialment la escultura) dels  segles XIX i XX. Història local. Educació i  Història de la Educació valenciana.

Juan Ángel Blasco Carrascosa és Doctor en Filosofia i Ciències de la Educació (Universitat de València, 1980) i Doctor en Belles Arts (Universitat Politècnica de València, 1986). Des de 1973 és Cronista Oficial de la seua localitat natal i autor de nombrosos treballs d’història local: Siete Aguas: un estudio histórico-geográfico (amb S. Mas y C. Ruiz), Artes Gráficas Soler, València, 1973; Carta-Puebla de Siete Aguas. (Transcripción, interpretación y notas), 3ª Semana de la Cultura, Siete Aguas (València), 1978; Siete Aguas. (Historia, fiestas, tradiciones, cultura, deporte). Ayuntamiento de Siete Aguas (València), 1988; i Estampas sieteagüenses, Instituto de Estudios Comarcales Hoya de Buñol-Chiva,  2012.

Al 1978 publicà Eduardo Soler y Pérez (1845-1907). Estudio biobibliográfico, Caja de Ahorros Provincial de Alicante, Alacant, 1978, (Premi Extraordinari sobre el tema: “Biografía de un alicantino ilustre”). A aquest primer treball en el camp de la Educació i la Història de la Educació li varen seguir  altres publicacions: Un arquetipo pedagógico pequeño-burgués. (Teoría y praxis de la Institución Libre de Enseñanza), Fernando Torres, editor, València, 1980 i El krausisme valencià, Institució “Alfons el Magnànim”. València, 1982. En aquest any va obtindre la Beca d’investigació de la “Institució Alfons el Magnànim” de la Diputació de València, per al projecte: Krausoinstitucionismo y Renaixença en el País Valenciano, base del llibre Krausisme i Renaixença a València, Fernando Torres, editor, València, 1984. De 1981 a 1984 fue Cap del Departament de Administració, Organizació i Planificació Educatives de l’Institut de Ciències de la Educació de la Universitat de València. En aquests anys fou Asessor Didáctic del Seminari dels cursos Lingüística valenciana i la seua didàctica, organitzats pel Servei de Normalització Lingüística de la Universitat de València.

En el àmbit de la cultura artística fou Redactor-jefe de la revista Cimal. Cuadernos de cultura artística, des de la seua fundació en 1979 fins al 1991, i Subdirector i Director de la mateixa fins al 1997. Al 1984 va ser nomenat Membre de l’Institut de Creativitat de la Universitat de València (Secció d’Investigacions Estètiques). És membre societari de les Associacions Valenciana (AVCA), Espanyola (AECA) i Internacional (AICA) de Crítics d’Art, respectivamente des de 1981, 1986 i 1987. Fou Vicepresident del Cercle de Belles Arts de València (1983-1986). Ha estat membre del Comité de Redacció de la Revista New Art Internacional, de París (1986-1987). Fou Secretario General de la Exposició Italiana: 1950-1986 (selecccionada per Achille Bonito Oliva), València-Alacant-Zaragoza-Madrid (1986-1987). Ha estat Secretari General de la Associació Valenciana de Crítics d’Art (A.V.C.A.) des del 1988, Vicepresident 1º des del 1992, i President de 1995 a 2000. Fou membre de la Junta Rectora del Museu Popular d’Art Contemporani de Vilafamés des del 1983, Vicepresident 2º de la mateixa (Director Adjunt) des del 1986 i Vicepresident 1º de la mateixa (Director Adjunt) fins el 2000, any en que fou nomenat Membre d’Honor. Al 1993 va rebre el Premi Nacional ESPAIS a la Crítica d’Art (Cinquena edició, Girona). L’any 1995 fou nomenat Acadèmic Corresponent de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles de València i Professor Visitant de la Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Ha estat membre del Consell de Redacció de Coo, Revista de Arte y Pensamiento, Centro Cultural “La Beneficencia”, Diputació de València (1998-1999).

Des de 2003 es Catedràtic d’Història de  l’ Art a  la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València. Al 2008 va rebre la Insignia de Plata del Cercle de Belles Arts de València. En 2013 fou nomenat Membre Honorífic de la Associació Cultural d’Artistes Plástics ArteEnred, de València.

De les seues publicacions sobre Història de l’Art, Crítica d’Art i Museología, cal  indicar: Plástica valenciana contemporánea, Promociones Culturales del País Valenciano, València, 1986 (amb V. Aguilera Cerni, R. de la Calle, J. Garnería, R. Prats Rivelles y A. Saura); “La escultura en la época romántica”, “La escultura valenciana durante la Restauración”, “La escultura del siglo XX hasta la guerra de 1936”, “Artes industriales y suntuarias del siglo XX hasta la guerra de 1936”, en Historia del Arte Valenciano (dirigida por Aguilera Cerni), vols. IV, V y VI, Consorci d’Editors Valencians, València (1987-1989); La Escultura valenciana en la Segunda República, Ajuntament de València, 1988; “Escultura y ciudad en Valencia: cuatro ejemplos de alteración  perceptiva del paisaje territorial urbano”, I Congrés d’Història de la Ciutat de València, València, 1988.“Posmodernidad versus modernidad: consideraciones en torno al arte de hoy”, Universitat de València, 1989; “Rasgos –y posibles claves- para una caracterización de la escultura valenciana de los ochenta”, en El arte valenciano en la década de los ochenta, Presidència de la Generalitat Valenciana y AVCA, València, 1993; Museo Popular de Arte Contemporáneo de Vilafamés. Catálogo-Guía, Consell Valencià de Cultura, Generalitat Valenciana, 1995;  Voz: “Arte. Spagna (década 1979-1989)”, Enciclopedia italiana dell’arte, Apéndice V, Istituto della Enciclopedia Italiana, Roma, 1995; “Notas sobre la escultura modernista valenciana”, El modernismo en la Comunidad Valenciana, Generalitat Valenciana, 1997; “Tridimensional: datos, nombres (y algún apunte) sobre la escultura valenciana contemporánea”, Cimal. Arte internacional, nº 48, València, 1997; “La escultura valenciana en los años treinta” y “1937. El Pabellón español en la Exposición Internacional de París. La participación valenciana”, Arte Valenciano Años 30, Consell Valencià de Cultura, València, 1998; “Tres escultores, tres miradas: Ricardo Boix, Amadeo Gabino, Miquel Navarro”, Archivo de Arte Valenciano, Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, València, 1998; La escultura valenciana del siglo XX, 2 vols. Ed. Federico Doménech, València, 2003; Vicente Aguilera Cerni. Consell Valencià de Cultura, València, 2011; Miquel Navarro. Catálogo razonado. Esculturas, dibujos, pinturas y fotografías, 1964-2000, IVAM, València, 2015.

Ha comissariat exposicions nacionales i internacionals: Finisecular (1989), La otra cara de la acuarela (1990), Selección de fondos para el Museo de la Solidaridad Salvador Allende (1991), Els jocs de l’espill retrovisor (1993), Fet a Europa (1994), La impronta de la vanguardia en el Museo San Pío V (1994), Modernità. Progetto 2000. Concorso Internazionale Giovanni Artisti (1996), Sul nostro tempo. Arte italiano de los ’90 (1996), Del Regionalismo al Modernismo en los fondos pictóricos del Museo de Bellas Artes de Valencia (1997), Desde Sala Mateu. Homenaje a José Mateu (1998), Javier Garcerá. Memoria inventada (1999), Horacio Silva (1999), Luis Prades: 50 años entre forma y color (2000), Gázquez: ámbitos presentidos (2000), Francisco Badía, esculturas. Antología 1939-1999 (2000), Jacinta Gil: Experiencias plásticas (2000), Beatriz Guttmann. Retomar…continuar (2001), Salvador Soria. El logro de una búsqueda. Planchas y grabados (2001), Kike Sempere. Pretéritos (2001), Horacio Silva. Cuaderno de viaje (2002),  Theo. Arte y ciencia (2003), Antoni Miró: una intensa trajectòria (2003), Yolanda Carrascosa Requena. Tarot Carralain. Trayectoria íntima de un viaje ancestral (2004), Derechos Fundamentales y Libertades Públicas. Imágenes para el XXV Aniversario de la Constitución (2004), Ricard Boix. Escultures i dibuixos. Antologia 1924-1992 (2005), Fuencisla Francés. Descomposición de lugar (2006), Rafael Pérez Contel y Manolo Gil en la colección del IVAM (2006), Dionisio Gázquez. Exploración plástica, 1970-2007 (2007), Rafael Pérez Contel (2009), Memòria d’Anzo (2009), Vicente Castellano. Pinturas. Exposición antológica (2010), Horacio Silva. Cuaderno de viaje (II) (2010); Junts. Manolo Gil i Jacinta Gil (1945-1957). Pintures i gravats. (2011); Ciriaco. Antología de esculturas y dibujos (2011).

És autor de monografíes sobre diferents artistes plàstics: Pérez Contel, escultor, Generalitat Valenciana, 1987 (amb F. Agramunt y R. de la Calle); “Revisitando a Goya” y comentario de ilustraciones,  Juego y deporte en la pintura de Goya, Generalitat Valenciana, 1990; Antoni Miró: une decade de ‘Pinteu pintura’, Edition Mirofret France, Universitat Catalana d’Estiu, Prada, 1990; Le regard d’Antoni Miró, Galería Punto, València, 1990 (amb V. Aguilera Cerni y R. de la Calle); Salvador Soria: una aproximación a las “integraciones”, Institut de Cultura “Juan Gil-Albert”, Diputació d’Alacant, 1992; Sixto. Antológica, Instituto de Cultura “Juan Gil-Albert”, Diputació d’Alacant, 1993; Beatriz Guttmann: una expresión íntima y personal (1962-1992), Editorial MRD GRUPO, Madrid, 1993; Món de Grau-Garriga, Edicions de la Guerra & Institut de Cultura “Juan Gil-Albert”, Alacant, 1994.

Ha publicat diferents assaigs i artícles al respecte de les trajectòries i poètiques de determinats artistes:  Ramón de Soto (1983), Alfonso (1989), Esteve Edo (1993), Arcadi Blasco (1993), Alfredo Just (1995), Sebastià Miralles (1995), Carmen Calvo (1995), Vicente Beltrán Grimal (1996), Equipo Realidad (1999), Castejón (1999), Javier Calvo (1999), Anzo (2000), Antonio Ballester (2000), Aurora Valero (2004), Francisco Sebastián (2004), Daniel Urta (2006), Rafael Hernández (2006), Emilio Gallego (2006), Theo (2007), Adrià Pina (2008), Ripollés (2008), Anzo (2009), Ciriaco (2009), Vicente Castellano (2010), Fuentes Fuertes (2010), Francisco Sebastián: el paisaje alrededor  (2011), Ciriaco (2011) i Silvestre de Edeta (2013).

També ha escrit textos teòrics i crítics sobre l’art contemporani i nombroses  presentacions d’artistes en catálegs d’exposicions. Ha colaborat en diversos periódics i  revistes especialitzades: D’Ars (Milán), New Art International (París), Forum (Zurich), Guadalimar (Madrid), El Guía (Barcelona), Madrid (Madrid), Qué y Dónde (València), Cronicó (València), Valencia Semanal (València), El Temps (València), Papers de Cultura (València), Diario de Valencia (València), Noticias al Día (València), La Ciutat (València), Papers de la Costera (València), Témpora, Universidad de La Laguna (Tenerife), AICA  Newsletter (París), Arteguía (Madrid), Cimal (València), Tendencias (València), Levante (València), Saó (València), Diccionario Histórico de la Comunidad Valenciana (València), Archivo de Arte Valenciano (València), Diccionario Biográfico Español (Real Academia de la Historia) (Madrid). Sovint participa en jurats de premis i concursos artístics. Ha impartit cursos, seminaris i conferències en universitats i museus espanyols (València, Castelló,  Alacant,  La  Laguna, Madrid) i estrangers (Moscú, Tucumán, Buenos Aires, Milán, Alma-Ata, México D.F.).